INSPIREER. LEER. WERK

Lambrechts in cijfers, dat ziet er als volgt uit: vier toonzalen, waarvan die in Hasselt de grootste van de Benelux is, één distributiecentrum van 15.000 vierkante meter en 13 professionele afhaalpunten. Het geheim achter zo’n succesverhaal? Wellicht zit het in de combinatie van de aandacht die het bedrijf schenkt aanzijn klanten én medewerkers. Want elke dag tracht de groothandel in sanitair, verwarming en hernieuwbare energietoepassingen voor alle 240 medewerkers een inspirerende en leerrijke werkomgeving te zijn. “Een degelijk bedrijf bevat een goede mix tussen vriendelijkheid en kennis, twee zaken waar wij via opleidingen sterk op inzetten. Omdat we aanvoelden dat de bestaande systeemopleidingen, producttrainingen en competentiegerichte opleidingen niet voldoende waren, klopten we bij FORTIO-bedrijfsopleidingen aan voor een maatopleiding die naadloos aansluit bij de cultuur van ons bedrijf.”

Aan het woord zijn HR-manager Ilse Pepe en regiomanager Ralph Janssens, die allebei het levende bewijs vormen dat Lambrechts effectief inzet op opleiding en ontwikkeling. Ilse startte haar carrière bij Lambrechts als HR-officer; Ralph begon elf jaar geleden als medewerker op de commerciële binnendienst, werd vervolgens vertegenwoordiger, groeide dan door als filiaalverantwoordelijke en vandaag neemt hij de rol van regiomanager op zich.

“Lambrechts kunt u het best omschrijven als een bedrijf van kansen. Wie zich inzet, krijgt veel kansen aangereikt om in zichzelf te investeren en kan zo doorstromen. Ik denk dat dat eigen is aan onze bedrijfscultuur. Iedereen die bij Lambrechts werkt, doet dat met passie en wil samen met het bedrijf vooruitgang boeken. Ergens is dat ook noodzakelijk, want enerzijds vernieuwen de producten aan een hoog tempo, anderzijds evolueren de systemen en technieken continu. Daarnaast past die filosofie bij ons als groeibedrijf.” In 2012 nam de Ierse multinational CRH namelijk Lambrechts over, zodat ze hun toekomstplannen en groei in België kunnen waarmaken. “Belangrijke noot binnen dat verhaal is dat ondanks de overname, de fijne, familiale cultuur binnen Lambrechts volledig behouden werd.”

Hoewel sanitair en centrale verwarming onderhevig zijn aan trends en nieuwe productontwikkelingen en technieken, worden medewerkers bij Lambrechts niet verplicht om opleidingen te volgen. “Ons volledige opleidingsbeleid vertrekt vanuit het idee dat we een inspirerende en leerrijke werkomgeving willen creëren voor onze werknemers. Daarom hebben we voor alle functies in ons bedrijf een opleidingstraject uitgeschreven. In totaal gaat het dan toch over een vijftigtal verschillende functies. Iedereen die bij Lambrechts start, kan permanent rekenen op opleidingen zodat hij of zij steeds up-to-date is met alle producten en technieken. Zo bieden we drie soorten opleidingen aan: systeemopleidingen, producttrainingen en competentiegerichte opleidingen. De combinatie van die drie soorten maakt dat we onze medewerkers dus vanuit verschillende contexten stimuleren.”

Passie voor het vak

Desondanks merkten ze bij Lambrechts nog een hiaat in hun opleidingsaanbod. “We hebben goede ervaringen met de standaardopleidingen rond technieken en producten, maar soms blijft de informatie te algemeen. Medewerkers gaven zelf aan dat ze graag dieper wilden ingaan op de producten die we bij Lambrechts verkopen en op de specifieke, vaak technische, vragen die klanten hen stellen. Zo ontstond het idee om een opleiding op maat te laten uitwerken, iets wat FORTIO met verve gedaan heeft.”

Ilse en Ralph spreken lovend over de docent Jos Zurings. “FORTIO-bedrijfsopleidingen heeft met Jos een docent gekozen die niet alleen inhoudelijk onderbouwd is, hij past ook perfect bij de cultuur van ons bedrijf. Van bij het begin zaten we op dezelfde golflengte en was er een klik tussen hem en onze medewerkers, iets wat voor ons toch wel een belangrijk punt was”, vertelt Ilse. “Een van de basiscompetenties waarnaar ik zoek bij potentiële nieuwe medewerkers, is passie. Wel, diezelfde passie vond ik ook bij FORTIO als bedrijf en bij Jos als persoon.”

Vriendelijkheid en productkennis

Jos is al zijn hele leven actief in de verwarmingssector. Zestien jaar lang was hij zelfstandig installateur, nadien werkte hij bij verschillende groothandels. Daarnaast geeft hij al meer dan dertig jaar les aan installateurs en techniekers. “Ik heb altijd al een grote interesse gehad in verwarming. Het heeft iets boeiend en de producten en technieken zijn continu in ontwikkeling. Met het vooruitzicht op de energie-eisen van 2020 beloven ook de volgende jaren uiterst interessant te worden.” Toen Jos hoorde dat FORTIO-bedrijfsopleidingen een maatopleiding mocht uitwerken om toogbedienden technische kennis bij te brengen, reageerde hij meteen enthousiast. “Uit ervaring weet ik dat veel bedrijven en groothandels bijvoorbeeld magazijniers in dienst hebben die wel perfect weten wat waar ligt, maar ze kunnen niet zeggen waarvoor een bepaald onderdeel dient. Nochtans is een degelijke productkennis in mijn ogen een basisvereiste. U moet niet vergeten dat de belangrijkste persoon binnen uw bedrijf de klant is, want zonder klant bestaat u niet. En een klant is tevreden – en komt terug – als hij vriendelijk én met kennis van zaken geholpen wordt.” Van bij de eerste gesprekken betrok FORTIO Jos in het verhaal. Ralph leidde hem ook rond in het distributiecentrum, zodat Jos zich een goed totaalbeeld kon vormen van Lambrechts en zodat hij wist welke specifieke vragen er bij de medewerkers leefden. Ralph: “Jos heeft alle aangereikte informatie goed gefilterd en koppelde regelmatig naar ons terug bij het samenstellen van de cursus. Daarenboven stelde hij de opleiding zo samen, dat onze medewerkers hem nu als naslagwerk kunnen gebruiken, wat ze ook effectief doen.”

Aanpassen aan het kennisniveau

Van zijn kant is Jos dan weer tevreden over de groep medewerkers. “Het was een enthousiast publiek waarvan ik onmiddellijk veel feedback kreeg zodat ik zelfs tijdens de opleiding nog gerichter kon inspelen op hun vragen. Zo startte ik met de elementaire zaken, maar dan gaf de groep aan dat ze dat wel voldoende beheersten en dat ik daar wat sneller doorheen mocht gaan. Aangekomen bij het gedeelte over installaties, kwamen er wel veel vragen en stond ik wat langer stil bij alles. Persoonlijk vind ik die flexibiliteit toch wel één van de grootste troeven van een maatopleiding: u aanpassen aan het kennisniveau van de deelnemers, versnellen waar nodig, dieper ingaan op problemen of vragen waarmee medewerkers in hun dagelijks werk effectief geconfronteerd worden,… Bij een standaardopleiding of bij een groep die uit deelnemers van verschillende bedrijven bestaat, is dat praktisch niet haalbaar.”

Diversificatie

Dat die aanpak werkt, blijkt ook uit de positieve reacties van de deelnemers. “Dankzij de maatopleiding kunnen onze medewerkers zich nu een goed beeld vormen van technische installaties. Ze weten waarvoor elk onderdeel dient en kunnen ook gefundeerd advies geven bij de keuze van een merk. Dat is precies wat we wilden bereiken: zowel professionele als particuliere klanten moeten voelen dat wij veel productkennis in huis hebben en actief, oplossingsgericht kunnen meedenken met hen. Onze toogmedewerkers vervullen dus niet alleen een logistieke functie, maar nemen ook een sterk adviserende rol op zich, iets waarmee we ons toch wel diversifiëren van anderen. Bovendien is het een pluspunt dat we dankzij de maatopleiding onze kennis kunnen verbreden zonder afhankelijk te zijn van een leverancier of merk.”

Vervolgopleiding

Aangezien de deelnemers zo tevreden zijn over de maatopleiding, overweegt Lambrechts om een vervolgopleiding te laten uitwerken door FORTIO-bedrijfsopleidingen. “Zelfs complexe zaken werden op een toegankelijke manier gebracht en onze medewerkers lieten weten dat het een praktische opleiding was waarbij ze de opgedane kennis onmiddellijk konden toepassen. Verder kunnen we ons heel erg vinden in de ingesteldheid van FORTIO: zij durven kritisch naar zichzelf kijken, vragen actief feedback om hun maatopleidingen nóg beter te maken en communiceren heel open tijdens het volledige traject. Die open communicatie heeft vast en zeker ook bijgedragen tot het welslagen van de maatopleiding. Ze hebben ons bedrijf ook grondig doorgelicht, wisten perfect wat onze behoeften en verwachtingen waren en begrepen onze bedrijfscultuur. Daarnaast is hun toewijding bijzonder groot. We hadden nooit het gevoel dat we één van de zoveel klanten in het rijtje waren. Het was onze eerste samenwerking met FORTIO-bedrijfsopleidingen en zoals u kan horen is die positief over de volledige lijn!”