Communicatietalent

Creëer een omgeving waar het tof is om te werken en besteed voldoende aandacht aan de vaardigheden waarover uw werknemers moeten beschikken om hun werk uitstekend te doen. Dat is de belangrijkste conclusie die Stijn Skondras, van de gelijknamige multinational Skondras, trekt. “Want het succes van een bedrijf, wordt voor een groot stuk bepaald door de talenten en vaardigheden van de medewerkers.”

Met zijn slogan ‘Skondras… best friend sales ever had’ geeft het internationaal verkoopondersteunend bedrijf met vestigingen in België, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Engeland en Turkije perfect weer waarvoor het staat. Stijn: “Ons team bestaat uit ruim 400 sales en marketingspecialisten, die zich toespitsen op drie grote domeinen: outsourcing, een contact center voor inbound en outbound en sales ondersteunende diensten. We kunnen dus KMO’s en grote bedrijven in de meest uiteenlopende sectoren ondersteunen met hun verkoop.” Voor Skondras zijn opleidingen essentieel. “Bij ons draait alles om mensen. We steken dan ook veel tijd en energie in onze medewerkers en de werkomgeving zodat iedereen met plezier komt werken. Daarnaast zetten we sterk in op het aanscherpen van ieders vaardigheden. Daarbij vind ik het belangrijk dat de opleiding praktijkgericht is, zo efficiënt mogelijk verloopt en dat de deelnemers er het maximum kunnen uithalen. Iets wat enkel mogelijk is als je voor maatopleidingen kiest.”

Schot in de roos

Eén van de meest recente opleidingen die Skondras op maat liet uitwerken door FORTIO-bedrijfsopleidingen voor zijn call agents, is eentje rond efficiënt en effectief communiceren. “Onze call agents moeten communicatief zeer sterk zijn. Klanten en prospecten enthousiasmeren, resultaten presenteren, onderhandelen, hen overtuigen of toelichten hoe ze aan bepaalde redeneringen komen,… En dat zowel schriftelijk als mondeling.” “Ik moet eerlijk toegeven dat het voorstel van FORTIO meteen een schot in de roos was. De trainer werkte namelijk een voorstel uit voor een maatopleiding waarbij er op amper 4 uur tijd wordt ingegaan op al onze vragen en noden. De opleiding bestaat in feite uit drie luiken. Het eerste luik omhelst communicatiestijlen en focust op samenwerking en feedback geven aan elkaar. Het tweede luik is meer gericht op schriftelijke communicatie en is doorspekt met tips rond taalgebruik, woordkeuze en grammatica. Het derde luik draait rond krachtig presenteren en zoomt in op zaken als lichaamshouding en stemgebruik.” Stijn is ook bijzonder tevreden van de aanpak van FORTIO-bedrijfsopleidingen. “Ik geloof niet in theoretische opleidingen, u moet nieuwe zaken meteen kunnen oefenen en uitproberen, liefst nog in de eigen werkomgeving. Een filosofie die FORTIO absoluut deelt. Ze geven de opleiding op ons bedrijf en stemmen die inhoudelijk voor de volle 100% op ons af. Ze werken bijvoorbeeld ook met echte cases zodat onze medewerkers alles onmiddellijk in de praktijk kunnen omzetten. Bovendien deelden ze onze call agents in groepjes van 5 medewerkers op, zodat iedereen heel gerichte feedback krijgt. De opleiding vindt binnenkort plaats, daar kan ik dus nog niets over zeggen. Maar over het voortraject zijn we alvast aangenaam verrast en enthousiast!”